Sjal lalalla laaaa . . .

Jag är ingen modeikon. Satsar inga stora pengar på kläder och märkesvaror. Behöver jag något så köper jag det, men 1500 spänn för ett par byxor? Nädu.  Man kan vara snygg och fräsch idag utan att lägga hela lönen på tyg och skinn. Är nog en försäljares mardröm, för jag går knappt att påverka. Min kropp kan inte och har aldrig kunnat bära upp det som modellerna och dockorna i butikerna med fejkade utåtpekande tuttvårtor visar upp. Då lär jag köpa i storlek xxl för att överhuvudtaget komma i det. Bara det känns ju väldigt smickrande. Sedan kommer passformen på det och hur är det med den? Nej just det. De tänkte inte på att det som är läckert i stl 36 inte ser lika fränt ut i stl 44.

Men det finns ett stycke tyg som jag älskar passionerat och ohämmat. Som alla kan ha. Kvinna som man och den finns med i alla kulturer. Runt halsen, på huvudet, runt midjan, över axlarna och vart den nu passar. Namnet förändras beroende på vad man använder den till, men i min värld så är det sjalen jag pratar om. Jag ÄLSKAR sjalar! Långa, fyrkantiga, blommiga, virkade, somriga, vintriga, silkiga, hiskeliga och ja, alla får plats i mitt liv.
 


Jag går i stort sett aldrig utan och ser jag någon som jag blir förälskad i, då bara måste jag ha den. En välutrustad sjalfantast har en sjal för alla tillfällen och som passar till i stort alla outfits som finns i garderoben. Idag har jag ett 20tal sjalar och det blir fler. Hela tiden.  Ett superbar ställe att jaga sjalar på är faktiskt på second hand. Jo! Gå in på Myrorna och kolla. De har ofta massor med sjalar. Tvätta upp dom hemma sedan med bra medel så är som sprillans nya. Retrosjalar, moderna sjalar knappt använda, hemgjorda, bortgjorda ;), ja det finns allt! Så för en sjalnörd som jag är ofta second hand ett paradis att botanisera sjyssta udda sjalar på.




Men, jag köper ändå inte sjalarna hejdlöst och hursomhaver. Nejnej. Mycket ska till för att köpet ska gå i lås. När jag ser en sjal som får det att säga klick, så måste jag känna på den, känna in den, och är jag minsta osäker går jag tillbaka till affären ett par gånger till. Det är inte vilken sjal som helst som bärs hem till min mycket personliga samling. Alla har valts mycket noga och de vet sin plats. I London höll jag på att gå bananas. Det finns försäljare överallt av fina prisvärda och olikmönstrade läckra och underbara sjalar. Under min förra resa blev två stycken med hem till Sverige. Jag hade kunnat köpa fler, men, jag var ju inte säker och jag kunde ju inte komma tillbaka, så de säkra korten fick åka med, men inte de andra. Snålt? Kanske. Kan man inte ge bort om det inte blev bra? Jo, i och för sig. Men, njaäe, det tror jag väl inte.
Jag gillar när män har sjal runt halsen. Det ser skönt och ledigt ut. Kan se väldigt uppklätt och stiligt ut också. Det finns ju dom som bär sjalen på huvudet. Både män och kvinnor. Muslimer, knuttar, änkor, barn, ja - många! Så, jag anser att det mest ultmata könlösa, gränslösa, och tidlösa "plagg" vi kan bära, det är sjalen! 
Så, ♪♪ sjal la lalla laaa, ♫ en till sjal vill jag haaa♫♪, tack!

Kommentarer
Postat av: Emma-Lisa

Tack så jättemkt♥

2009-10-14 @ 10:30:44
URL: http://emmalisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0