Höstlig tröst i mitt bröst

Som en kär vän återvänder hösten till mig och inger mig med lugn, värme, inspiration och klarhet. Hösten tröstar som en tygg moderlig famn. Samtidigt som den skapar föraningar och förbereder oss för en tuff tid med kyla och mer mörker. Hösten är den tid som får mig att känna mest. Jag får sådan lust att skapa, kreera och njuta. Med mörkret som rullar in kommer mysfaktorer som tända ljus, eld i kamminen, värmande soppor och själar, och soffmys med mjuka kattpälsar som ligger tätt intill och durrar av kurr och förnöjsamhet. Höstvindarna skapar liv och rörelse och sugs in i mig via ögat och örat, med rassel och prassel, fras och fnas, och årets färgnyanser flätar naturbilderna för i år. Dofterna bli sötare, klarare och tyngre. Morgonpromenaderna jag lägger bakom mig fyller mig med kraft. Jag förundras över hur gott jag mår och hur energin fyller mig i en tid när de  flesta i stället sugs ner i höstmörkret och tar slut.

När hösten visat att den verkligen är här och tredje frosten tagit död på både kvarglömda pelargoner, dahlior och diverse ettårsplantor, då åker storstövlarna på och jag kastar mig över påtning och plantering. Bort med det döda bruna fula och fram med det nya färggranna vackra. Ljung, murgröna, frukter och kål. När allt är klart och jag reser mig upp på stela ben och värkande fötter för att betrakta mina skapelser. Bilderna i huvudet som tog verklig form och blev så vackra som jag hoppades, det är lycka!

Visuell kraft är stark. Den regerar i oss alla.



Hösten är en tid då vi lägger saker och ting på hyllan, lagrar och förvarar och förbereder för övervintring. Glömskan tillåts, för vi vet att solkatten i vår väcker minnet till liv med nya uppdrag och sysslor. Hos mig åker stolar och  bord in under altanen, motorcykeln putsas av och ställs på sin viloplats, mc ställen hängs upp på en plats där de trots allt syns, för jag vill bibehålla minnena och känslorna från säsongens äventyr. Krukor, amplar, korgar och dynor förvaras väl. Filtar läggs fram på altanen och i vrår för våra fyrfotade älsklingar. Sylten kokas (av mor) och ställs på hyllan. Bär och svamp finns redan i fysen sedan en tid och får sällskap av äppelkaka och skördad kryddblandning. Undan åker sommarjackor, flip-flop, shorts och kortkorta kjolar. Fram åker kartongerna med "myssor", vantar, raggisar och jackor med ludd och varma foder. Kängorna står preparerade på plats.

Vi är redo!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0